Den Blauwen

VW K70 / 1600cc / 75 pk / 14-09-1973 / 82.000 km

  10.jpg 6.jpg

In 2000 heb ik dan een tweede K 70 op de kop kunnen tikken voor een appel en een ei , foto’s van zijn originele staat heb ik niet meer . Oorspronkelijk was het de bedoeling om deze volledig af te breken maar na nadere inspectie op de brug vonden wij hem nog te goed om te slopen . Er was wel wat werk aan maar de onderkant was nog keihard en de motor draaide nog mooi en goed . Bij de vorige eigenaar hadden jonge vandaaltjes zich wat uitgeleefd op de wagen , ruiten ingegooid , voetafdrukken nagelaten op de carrosserie . De rechterachter-en linkervoordeur waren helaas niet meer te redden , na intensief speurwerk heb ik dan bij verschillende VW-dealers allerlei carrosserie-en andere onderdelen kunnen vinden . De bodemplaat hebben wij volledig bloot gemaakt en die dan , na dagen van kuiswerk , terug in de grondverf gezet en een dikke laag “rutex” erover gespoten . Tezelfdertijd hebben we de achteras gerestaureerd en een nieuwe benzinetank gemonteerd . Achterste remvoeringen en rempompen vernieuwd , remklauwen vooraan en remblokjes zijn ook nieuw evenals de wiellagers .

8.jpg  4.jpg

Achteraan hebben we ook nog een nieuw stuk plaat moeten inlassen ter hoogte van de rechterwielkast , die was redelijk weg geroest . Dan bleef er nog het klopwerk over om alle blutsen eruit te krijgen , het was de bedoeling om zo weinig mogelijk plamuur te gebruiken . Dat is ons redelijk goed gelukt . Het plan was om deze K 70 terug rijdend te hebben na een jaar of twee , uiteindelijk werden het er bijna acht . Je moet weten dat alles na de uren en in de weekends werd gedaan .

5.jpg  9.jpg

Dan bleven er tenslotte nog enkele details over zoals de velgen , uitlaat , handremkabels enz… De velgen zijn gezandstraald , gemetalliseerd en terug in de originele kleur gespoten . Uitlaat werd gevonden in Nederland , en was toch redelijk duur in vergelijking met de rest van mijn onderdelen die ik voordien had gevonden . Maar ja , zonder uitlaat konden we de baan niet op . In de zomer van2007 was het dan eindelijk zover , mijn K 70 was herspoten en gemonteerd , tijd voor het grote werk dan maar . Na enkele ritjes , alles samen zo’n 250 kilometers gereden , begon mijne motor opeens te rammelen . Na onderzoek bleek één van de drijfstanglagers aan het vastlopen te zijn . Wagen terug aan de kant in de garage en de motor er uithalen . Die heb ik dan volledig gedemonteerd en alles eraan vernieuwd , drijfstang-en krukaslagers , olie keerringen , nieuwe kulas , nieuwe kleppen( had ik toch allemaal liggen ), het motorblok uitgeboord zodanig dat er “chemises” konden ingemonteerd worden zodat ik dezelfde zuigers kon herbruiken . Waterpomp laten reviseren en dan eindelijk februari 2008 is het zover , na bijna acht jaar is hij klaar !!!! Laat de zomerritten en meetings maar komen .

7.jpg   1.jpg

Zie hier het resultaat van bijna 8 jaar zweten , vloeken en zwoegen ; Isn’t it a beauty ??? Alléé ja , das mijn mening maar ik ben dan ook één van de weinige personen die de VOLKSWAGEN K 70 graag ziet .

003.JPG 011.JPG
Op naar het volgende project en die staat al te wachten op mij , een rode K 70 , Jozef genaamd , ook van het jaar 1973 , net zoals mijn andere twee .

 

                                              hometn_.jpg        nextpagetn_.jpg