De VW K70 geschiedenis

 

 

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat NSU de K70 op de markt zou brengen met een 1700cc 90 pk sterke motor als het kleinere broertje van de NSU RO80 , de voorstelling was gepland in het voorjaar van 1969 , het idee zelf was al in 1964 ontstaan . Later zou er ook nog een RO70 op de markt komen , in feite een K70 maar dan met Wankelmotor . Het oorspronkelijk design is van de hand van Claus Luthe , die ook de NSU RO80 ontwierp .

Animation1.gif
NSU K70
Bron foto ; Auto , motor & sport Duitsland maart 1969

 
Maar omdat NSU in financiële moeilijkheden verkeerde vielen deze plannen in het water . NSU werd overgenomen door Volkswagen , die het prototype van de K70 op het Salon van Genève weghaalde net voor de opening van dit salon . Gelukkig waren er al officiële  foto’s van de NSU K70 verspreid onder de mensen van de pers . Ongeveer één jaar later stelde Volkswagen dan de ongewijzigde versie van de K70 voor , vooral onder de druk van het publiek . Vele mensen vonden het niet kunnen dat Volkswagen de toen sterk verouderde VW 411 in productie hield terwijl het een kant en klare NSU K70 had die heel wat moderner was .

vw 411.jpg

VW 411
 
En in Wolfsburg waren ze gelukkig niet doof voor deze kritiek . Het was niet bepaald een wagen dat de mensen gewoon waren van Volkswagen , tot nu toe hield Volkswagen zich altijd vast aan achterwiel aangedreven wagens met luchtgekoelde boxermotor achterin . De K70 was het totaal tegenovergestelde daarvan , voorwiel aandrijving met watergekoelde lijnmotor voorin . In Salzgitter werd zelfs een volledig nieuwe Volkswagenfabriek gebouwd voor de productie van de K70 . Oorspronkelijk was men ook nog van plan om een K70 Combi op de markt te gooien , gelukkig is dat niet doorgegaan want de wagen was niet om aan te zien .

Dit alles , samen met onafhankelijke wielophanging , een goede wegligging , grote interieurruimte en een grote koffer werd door Volkswagen zelf , de K70 als de beste Volkswagen ooit gezien . Helaas vertaalde dat zich niet in grote verkoopcijfers , met een totale productie van slechts 211.127 K70’s in 4 en een half jaar was dit niet het verhoopte resultaat voor Volkswagen . Van die 211.127 waren er ongeveer een 85.000 uitgerust met een 1600cc/75pk motor , 105.000 met een 1600cc/90pk motor en tenslotte nog een kleine 20.000 met een 1800cc/100pk motor .
De 75pk versie werd gedurende al de tijd geproduceerd , van 01/08/1970 tot en met 31/03/1975 . De 90pk versie slechts tot 31/05/1973 , daarna werd deze versie vervangen door de 1800cc . In augustus 1971 werd wel de vormgeving van de wagen wat gewijzigd , de rechthoekige bumpers werden vervangen door meer afgeronde modellen en de holle ruimten werden met schuim opgevuld om het motorlawaai tegen te gaan . Nog eens een jaar later , augustus 1972 , werd de grootste verandering doorgevoerd . Met de toen heersende oliecrisis werd er wat aan de stroomlijn van de wagen gewerkt , de spatborden werden vooraan ter hoogte van de grille wat meer naar binnen gebogen en de motorkap ging eveneens wat aanpassingen . Ook werd vanaf dit tweede model de versnellingsbak aangepast , door al deze aanpassingen zakte het verbruik inderdaad lichtjes .

 Qua uitrustingniveaus had de klant niet veel te kiezen , ofwel de gewone versie ofwel de ietsje beter uitgeruste L(uxe) versie . De verschillen waren in feite details zoals stoffen tapijten ipv rubberen , een dagteller , een make-up spiegeltje , zetels met slaapstand , rubberen sierstrips op de bumpers en een achterbank met centrale armsteun . Als opties op alle modellen waren er onder andere ; triplex(gelaagde) voorruit , getinte ruiten , achterruitverwarming , mistlichten vooraan , veiligheidshoofdsteunen , rechter buitenspiegel , stalen schuifdak , autoradio en tenslotte een verzwaarde uitvoering van de alternator(55amp. ipv 43amp) .

Met zijn dubbele Solex carburators , onafhankelijke wielophanging , grote interieur-en kofferruimte had deze wagen voorsprong op zijn concurrenten in die tijd , het was een wagen die zijn tijd ver vooruit . Helaas had de K70 zijn aankoopprijs niet mee , ook waren er wat problemen met lekkages , motorlawaai en met zijn lastig schakelende versnellingsbak . Ook schrok zijn revolutionair karakter en vooruitstrevende techniek heel wat mensen af om deze wagen te kopen . Dat deze wagen zijn tijd ver vooruit was blijkt nu nog heden ten dage , met deze wagen kan je nog met een gerust hart in het woelige en snelle moderne verkeer komen . Helaas hebben de meeste van de K70’s de tand des tijds niet overleefd , van de ongeveer 10.000 verkochte exemplaren in België zijn er misschien nu nog een 20-tal over . Het exacte aantal is me onbekend maar uitgaande van het aantal dat ik tegenkom op meetings en beurzen zal 20 zeker het maximum zijn , in Nederland zijn er nog een 25-tal gekend . Dus moest je in het bezit zijn van een K70 of mensen kennen die er één bezitten , laat het mij dan weten . Ik zou graag een register opstarten voor alle Belgische nog bestaande K70’s , met alle gegevens over model , bouwjaar , uitvoering etc.… Je kunt mij altijd mailen op volgen adres ;

 

jeffrey@volkswagen-k70.be 

 

                                                                                               hometn_.jpg